Формування ідеологічних функцій радянського кінематографу в завершальний період Другої світової війни (1943-1945 рр.)
Ескіз недоступний
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
В статті проаналізована діяльність радянських державних і
партійних органів у формуванні політики ідеологічного впливу на населення
СРСР засобами кінематографічного мистецтва. В першу чергу акцентується
увага на особливостях агітаційно-пропагандистської роботи на території
Української РСР в 1943-1945 рр.
Виявлено, що в СРСР повноваження партійних і державних органів
дублювалися, через що між ними виникали суперечності. Радянський
бюрократичний апарат, намагаючись контролювати процес створення
кінокартин, їх ідеологічне наповнення, часто заважав митцям втілювати власні
творчі ідеї. Створення кінофільму суворо регламентувалося: сценарій і сам
кінофільм проходили кілька рівнів затверджень. Будь-які несанкціоновані
зміни суворо каралися. Доведено, що за ідеологічним змістом стежили
Управління пропаганди і агітації ЦК ВКП(б) і Комітет в справах
кінематографії при РНК СРСР з підрозділами, які контролювали всі етапи
кіновиробництва. Ці два органи уособлювали партійний і державний контроль
кінематографічного мистецтва.
З’ясовано, що основну увагу влада приділяла агітаційно-пропагандистській
роботі в регіонах, в яких діяв потужний національно-визвольний рух. Саме в
цей період змінюється політика в культурно-мистецькій сфері, розпочинається
передумови боротьби проти націоналізму та космополітизму, про що
свідчить доповідна записка Управління пропаганди і агітації стосовно
західноукраїнських земель. Прослідковано використання засобів
кінематографії в ідеологічній обробці різних верст населення. Управління
пропаганди і агітації ЦК ВКП(б) планувало втручатися не лише у виробництво
кінофільмів, а й їхнє розповсюдження, а також подальші репертуарні плани по
створенню нових кінокартин.
Проаналізовано смислове навантаження радянських кінокартин, знятих
Київською кіностудією художніх фільмів, і виявлено елементи російського
націоналізму в трьох українських кінокартинах.
Опис
The article analyses the activity of Soviet state and partial bodies in
the formation of the policy of ideological influence on the population of the USSR
by means of cinematographic art. First of all, the research focuses on the peculiarities
of the agitation and propaganda on the territory of the Ukrainian SSR in 1943-1945.
It is found out that in the USSR the authority of party and state bodies were
duplicated. The results of such situation led to the contradictions between them.
Trying to control the process of creating movies and their ideological content, the
Soviet bureaucratic apparatus often prevented artists from realizing their own
creative ideas. The film creative process was strictly regulated which meant that the
film had to pass several levels of the authority and party approval. Any independent
changes were severely punished. The ideological content was under control of the
Department for Agitation and Propaganda of All-Union Communist Party
(Bolsheviks) and the Committee for Cinematography under Council of People's
Commissars of the USSR with its departments that controlled all film production
stages. These two bodies represented party and state control of the cinematographic art.
It is highlighted that the authorities paid a great attention to agitation and
propaganda work in the regions where powerful national liberation movements were
active. At that period the policy in the cultural and artistic area changed, the
prerequisites for the struggle against nationalism and cosmopolitanism began. All
those facts are evidenced by the report of the Department of Propaganda and
Agitation regarding the Western Ukrainian regions. The use of cinematography in
the ideological influence of different segments of the population was analysed. The
Department for Agitation and Propaganda of the Central Committee of the All-Union
Communist Party (Bolsheviks) intervened in the creation of motion pictures and
their distribution as well as further repertoire plans about the movie production.
The semantic content of Soviet films, shot by the Kyiv Film Studio of Fiction
Films is analysed. The elements of Russian nationalism are identified in three
Ukrainian films.
Ключові слова
Бібліографічний опис
Маслюк О. Г. Формування ідеологічних функцій радянського кінематографу в завершальний період Другої світової війни (1943-1945 рр.) // Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 9 (15). С. 871-881. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-9(15)-871-881.