Legal protection of students with disabilities in the US education system

Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
The USА education system has a well-developed legal framework to ensure the rights of students with disabilities. The basic principles of this base are based on equality of opportunities and accessibility of education. The article reveals key legislative acts and mechanisms that provide legal protection. It is emphasized that the Individuals with Disabilities Education Act guarantees students with disabilities the right to a free and appropriate public education (FAPE) in the least restrictive environment, and also provides for the development of individual educational plans that take into account the peculiarities of the development of each student. The Americans with Disabilities Act prohibits disability discrimination in all public areas, including education, and requires barrier-free educational environments, accessible campuses, classrooms, resources, and technology. Highlighted, Section 504 of the Rehabilitation Act protects the rights of students with disabilities in all federally funded educational institutions. Obliges schools and universities to take reasonable steps to ensure equal access to education. It was found that the legal protection of students with disabilities in the USA is comprehensive and aimed at ensuring equality of opportunities. Not only laws play an important role, but also the active participation of educational institutions in their implementation. This makes it possible to create an inclusive and accessible education system.
Опис
Система освіти США має добре розвинену правову базу для забезпечення прав студентів з обмеженими можливостями. Основні принципи цієї бази ґрунтуються на рівності можливостей і доступності освіти. У статті розкрито ключові законодавчі акти й механізми, які забезпечують правовий захист. Наголошено, що Акт про освіту осіб з обмеженими можливостями гарантує студентам з обмеженими можливостями право на безкоштовну та відповідну публічну освіту (FAPE) в найменш обмеженому середовищі, а також передбачає розробку індивідуальних навчальних планів, які враховують особливості розвитку кожного студента. Закон про американців з інвалідністю забороняє дискримінацію за ознакою інвалідності в усіх громадських сферах включно із освітою, а також вимагає створення безбар’єрного середовища в навчальних закладах, доступності кампусів, аудиторій, ресурсів і технологій. Висвітлено, що розділ 504 Закону про реабілітацію захищає права студентів з інвалідністю в усіх навчальних закладах, які отримують федеральне фінансування. Зобов’язує школи й університети вживати розумних заходів для забезпечення рівного доступу до навчання. З’ясовано, що правовий захист студентів з обмеженими можливостями в США є комплексним і спрямованим на забезпечення рівності можливостей. Важливу роль відіграють не лише закони, а й активна участь освітніх установ у їхній реалізації. Це дає змогу створити інклюзивну та доступну систему освіти.
Ключові слова
Бібліографічний опис
Korolov, Y. О., Atamanska, S. S. (2024). Legal protection of students with disabilities in the US education system. European Legal Journal, 4, 11–19 [in English].