Європейський психологічний часопис
Постійне посилання колекції
Переглянути
Перегляд Європейський психологічний часопис за Назва
Зараз показуємо 1 - 12 з 12
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументThe research of the features of explicit and implicit attitudes towards hardiness and its components for the participants whose occupations are associated with risk(2024) Plotka, І. D.; Blumenau, N. F.The aim of the research is to investigate implicit and explicit attitudes towards hardiness and its components in occupational groups, associated with risk. Participants: 214. Profession was associated with the unconditional execution of orders ‘soldiers’ in peaceful time: 74 males aged from 21 to 50, Mdn = 29 years old. 75 security guards in the hospitals, 61 males and 14 females aged from 22 to 64, Mdn = 45 years old. 40 long-distance lorry drivers, males aged from 26 to 55, Mdn = 38 years old. 25 professional footballers from a top football league team aged from 19 to 25 Mdn = 21 years old. Measurements: methodologically balanced procedures of implicit association tests (IAT): IAT1-Commitment, IAT2-Control, IAT3-Challenge, IAT4-Hardiness, explicit procedure: "Dispositional Resilience Scale, DRS-15" (Bartone-1995). It was found that the majority of ‘soldiers’ have negative implicit attitude towards commitment, the majority of guards as well as the majority of drivers have negative implicit attitude towards challenge, but these attitudes are specific in each of groups. Understanding these implicit attitudes is critical for leadership to address potential problems of personnel. Interventions may include increasing role clarity, providing career development opportunities, and fostering a supportive culture that values the contributions of personnel in different occupational groups.
- ДокументЗв’язок музичного простору зі ступенем гармонійності особистості людини(2024) Максимов, М. В.У статті розглянуто проблему зв’язку музичного простору та ступеня гармонійності особистості людини. Показано, що чинником формування особистості є афекти, які викликає, зокрема, й мистецтво та переживає людина з усією реальністю й силою. Доведено існування зв’язку музичних уподобань людини з гармонійністю особистості, що дає підставу визначити способи формування особистості засобами музичного мистецтва.
- ДокументЗміцнення стресостійкості військовослужбовців самодопомогою та взаємодопомогою(2024) Блінов, О. А.У статті розкривається феноменологія стресостійкості. Надано погляди фахівців на стресостійкість у різновидах професійної діяльності, зокрема військової. Розкрито думки науковців на структуру та зміст стресостійкості, її впливу на результати діяльності фахівців. Окреслено напрями й форми надання психологічної допомоги як само- та взаємодопомоги. Визначено їх різновиди в умовах підготовки до бойової діяльності, в умовах бою, після завершення активної фази бойових дій. Встановлені провідні психологічні методи зміцнення стресостійкості військовослужбовців, які пройшли тривалу апробацію та рекомендовані до використання. Запропоновано до використання авторську методику індивідуального управління стресом (ІМУС-IMSM). Її опанування дозволяє фахівцю успішно регулювати негативні психічні стани за допомогою само- і взаєморегуляції.
- ДокументОсобливості організації психологічної підтримки персоналу Збройних сил України в сучасних умовах(2024) Василенко, С. В.У статті розкриваються сучасні погляди щодо організації психологічної підтримки персоналу Збройних сил України. Основна мета психологічної підтримки персоналу полягає у формуванні, підтриманні й відновленні психологічної та моральної готовності особового складу військових частин (підрозділів) до успішного виконання завдань за призначенням. Аналіз розвитку та становлення структур психологічної підтримки персоналу в Збройних силах України свідчить, що на них покладається відповідальність за розвиток, підтримку й відновлення психологічної готовності персоналу в Збройних силах України в умовах повномасштабної агресії Російської Федерації проти України. Дослідження базується на методах спостереження, узагальнення незалежних характеристик та аналізу документів. Використано теоретичний аналіз, порівняння, узагальнення й систематизацію наукових джерел і нормативно-правових актів, що стосуються визначеної проблематики.
- ДокументПитання навчання іншомовної психологічної термінології аспірантів (ад’юнктів) у нелінгвістичній аспірантурі(2024) Зеленська, О. П.У статті досліджуються деякі лінгвістичні, психологічні та методичні передумови навчання аспірантів (ад’юнктів) іншомовної спеціальної лексики (психологічних термінів і терміносполук) у нелінгвістичній аспірантурі, беручи до уваги той чинник, що знання словника відіграють значну роль у розвитку мовленнєвих умінь аспірантів (ад’юнктів). Наголошується, що англомовна психологічна термінологія являє собою динамічну й гнучку систему, яка відображає різноманітність теоретичних підходів і практичних методів у психології. Тому для її розуміння та засвоєння важливими є врахування історичних контекстів, специфіки створення термінів, їхнє вживання в міжнародній практиці та деякі чинники лінгвопсихологічного й методичного порядку. Проаналізовано психологічні терміни за способом їхнього виникнення, морфологічною будовою та функціональною ознакою. Запропоновано деякі прийоми опрацювання психологічної термінології.
- ДокументПоняття, природа походження та складові компоненти резильєнтності(2024) Абрамян, Н. Д.Стаття присвячена поняттю, природі походження та складовим компонентам резильєнтності. Визначено актуальність цієї теми дослідження, зокрема внаслідок зростання соціальних і психологічних стресів, потреби в розвитку практичних методів, розширенні теоретичних концепцій тощо. Наведено визначення як вітчизняних, так і зарубіжних науковців, які займаються дослідженням резильєнтності. Виявлено між наведеними трактуваннями спільну рису − здатність людини витримувати негаразди. Встановлено, що поняття резильєнтності є складним, багатоплановим і динамічним. Привернуто увагу до резильєнтності подвійної природи: резильєнтність як вроджена здатність і резильєнтність як динамічний процес, який розвивається у відповідь на взаємодію людини з оточенням і життєвими обставинами. Наведено підходи науковців щодо виділення компонентів резильєнтності. Встановлено, що їх перелік є невичерпним, однак найчастіше виділяють такі з них, як віра, сенси, соціальна підтримка, адаптивні стратегії подолання стресу, гнучкість мислення та здатність до позитивного самоусвідомлення.
- ДокументПредиктори активності молоді в соціальних мережах(2024) Коробанова, О. Л.Значний вплив на сучасну молодь соціальних мереж є очевидним, проте, хоча проблема розкриття й прояву особистісних рис та їхній вплив на участь у соціальних мережах є надзвичайно актуальною в сучасному світі, вона залишається порівняно малодослідженою. Видається особливо важливим встановити предиктори (не)активної поведінки, які можуть полягати в певних комунікативних особливостях користувачів соцмереж і чинниках, які скеровують комунікативну поведінку. Проведене емпіричне дослідження з використанням психометричних опитувальників (TIPI, методика перешкод у встановленні емоційних контактів, методика вивчення егостанів) і подальшим розподілом респондентів за групами на основі (не)активності в соцмережах і виду зайнятості (робота або навчання) продемонструвало значимі відмінності між активними й неактивними користувачами соцмереж. У статті представлені кількісні характеристики показників рис особистості та інших особистісних утворень, що можуть позначатися на поведінкових моделях користувачів у соцмережах. Отримані результати дозволяють констатувати переважання дитячої позиції в спілкуванні активних користувачів, труднощі в емоційній саморегуляції, встановленні близьких стосунків, схильність до імпульсивної поведінки.
- ДокументПсихологічні особливості взаємозв’язку тривожності зі стратегією поведінки підлітків у конфліктних ситуаціях(2024) Дроботько, І. Д.Стаття присвячена характеристиці психологічних особливостей тривожності та конфліктної поведінки підлітків і встановленню взаємозв’язку між ними. Подано визначення тривожності, наведено її види та функції. Встановлено основні причини існування зв’язку між тривожністю й конфліктністю саме в підлітковому віці. Подано бачення того, як рівень особистісної та ситуативної тривожності підлітків впливає на вибір стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях і визначає подальший їх перебіг та успішність вирішення. Вказано на негативних наслідках високої тривожності та конфліктності у підлітків. Наведено особливості й напрями психологічної роботи з подолання тривожності та зниження рівня конфліктності в осіб підліткового віку. Запропоновано приклади тематичних психологічних ігор і технік, спрямованих на оптимізацію вибору стратегії поведінки підлітків у конфліктних ситуаціях. Наведено рекомендації для підлітків, які можуть допомогти їм у вирішенні конфліктних ситуацій.
- ДокументРозвиток компонентів лідерських якостей у студентів-психологів у період воєнного стану(2024) Павлюк, О. Д.У статті описано особливості формування та розвиток лідерських якостей майбутніх психологів у ЗВО, що має комплексний характер. Виокремлено відповідні компоненти лідерських якостей майбутніх психологів, а саме: особистісний компонент, когнітивний, емоційно-вольовий, комунікативний, організаційно-управлінський і мотиваційний. Наведено авторське визначення лідерських якостей студентів-психологів. Зазначено траєкторію розвитку лідерських якостей за допомогою навчання та діяльності, що забезпечується через здобуття відповідних знань про лідерство й лідерські якості студентів-психологів з паралельним відпрацюванням та розвитком відповідник навичок і компетентностей. Наголошено на потребі у створенні й забезпеченні комплексу умов, а саме: психолого-педагогічних, психолого-керуючих, соціально-психологічних та індивідуально-орієнтованих, які будуть запорукою розвитку відповідних якостей. Підкреслено, що в період воєнних дій у нашій країні навколишнє середовище й ситуації часто змінюються, тому майбутні психологи мають насамперед потурбуватися про фізичну та психологічну безпеку себе й оточуючих і бути готові адаптуватися до змін, розвиваючи толерантність до нестабільності та вміння адаптуватися до нових обставин, використовуючи власний лідерський потенціал.
- ДокументСоціально-психологічні проблеми становлення громадянської ідентичності особистості в умовах соціально-політичної кризи(2024) Бєлавіна, Т. І.Стаття присвячена теоретичному аналізу сучасних підходів до нині актуальної проблеми становлення громадянської ідентичності особистості на шляху розвитку української держави в складних умовах соціально-політичної кризи. Розглянуте питання визначення основних характеристик і типових ознак кризових обставин, які вплинули та продовжують впливати під час різних етапів становлення незалежної української державності на формування й розвиток національної ідентичності. З’ясовано, що громадянська ідентичність може бути визначена через розуміння її як соціально-психологічного та соціально-політичного конструкту, що виникає, формується в процесі відображення суб’єктом соціальної реальності, її активного створення або перетворення за допомогою самоорганізаційних механізмів громадянського суспільства. Йдеться про свідоме активне громадянство та громадянськість. Проаналізовано погляди на «множинність» сучасних ідентичностей залежно від соціально-політичного контексту. Зазначено динамізм, трансформації та оновлення різних ідентичностей на індивідуальному й груповому рівні.
- ДокументТеоретичний аналіз мілітарного самоприйняття й ідентичності особистості(2024) Маслюк, А. М.У статті представлено результати теоретичного аналізу поняття мілітарного самоприйняття особистості. Виховання молодого покоління на цінностях, які формують українську ідентичність, є запорукою впевненого майбутнього нашої держави. У контексті мілітарного сприйняття акцентовано увагу на питанні української ідентичності. Проведено розлогий теоретичний аналіз джерельної бази щодо питання мілітарного самоприйняття, яке розглядається як один із основних складників самосвідомості особистості. Наголошено на тому, що мілітарне самоприйняття базується на самопізнанні, що зі свого боку створює передумови для формування саморозвитку, саморегуляції та самоактуалізації до військової служби. Уточнено, що мілітарне самоприйняття розуміється нами як ряд компонентів самосвідомості особистості (когнітивний, емоційно-оцінний, поведінковий), які виражаються в позитивному ставленні молодої людини до себе та прийнятті себе частиною мілітарної системи. Однак, на нашу думку, тема мілітарного самоприйняття, навіть незважаючи на війну в Україні, все ще потребує ретельного вивчення.
- ДокументТеоретичні засади формулювання предмета психологічного дослідження(2024) Бєлавін, С. П.У статті розглядаються онтологічні аспекти формування та трансформації предмета психологічного дослідження в історичному й соціокультурному контекстах. Розглядаються парадигмальні підходи до визначення предмета пізнання, а також проблема визначення предмета в ситуації його постійного звуження та конкретизації. Предмет психологічного дослідження розглядається як такий, що постійно змінюється. Це детерміновано, по-перше, розширенням меж науки, врахуванням історико-соціально-політичного контексту, змістом актуальної економіко-політичної кризи, характером викликів соціальної ситуації та завдань, розв’язання яких вона вимагає. Зазначено, що впродовж розвитку людського пізнання психічних явищ загострювалася боротьба методологій, здійснювався перегляд методологічних позицій. Проаналізовані особливості та запити сучасної психологічної кризи.